RUNNANDE TIPS

Om du är ny att köra, hålla dessa tips i åtanke att nå din potential.

Börja med låg körsträcka. Om allt du kan köra är en halv mil, quarter mile eller ens ett par hundra meter, det är OK. Lägg till lite mer avstånd vid en tidpunkt och på nolltid kommer du att upp till en 5K eller mer. Om du bestämmer dig för att höja din körsträcka allt på en gång riskerar du att skada eller bara helt enkelt utbrändhet. Du kanske vill prova en Couch-to-5K eller Soffan för att 10K-program för att hjälpa dig att gradvis öka din avstånd.

Skaffa dig utrustad för ett par bra kör sneakers. Hitta din lokala running store, och har sina experter hjälpa dig att få ett par sneakers som är rätt för dig. Det bästa är om de sätter dig på ett löpband för att se rinnande form. Trots bra sneakers är ganska dyrt, de kommer att rädda dig från skador och dyra läkare räkningar i det långa loppet.

Kör inte för ofta. När många nya löpare start, de tror att de har att köra varje dag. Som inte kunde vara längre från sanningen. De flesta experter rekommenderar att du kör tre till fyra dagar i veckan. Om du kör varje dag, att du inte ger din kropp tid att återhämta sig och bli starkare som din kropp faktiskt stärker dina muskler på din icke-kör dagar. Kör varje dag inte tillåter din kropp tid för återhämtning den behöver för att bli starkare.

Dricka massor av vatten. Kör, speciellt i varmt väder, kan torka ut dig. För att undvika uttorkning, se till att dricka mycket vatten innan du kör, under din kör, och när du är klar. Också, gör inte bortse från fördelarna med att dricka vatten regelbundet under hela vecka, även om din icke-kör dagar. Är även lite torkad drastiskt kan påverka din springa och göra det betydligt svårare.

Jämför dig inte med andra löpare. Många nya löpare få demoraliserat genom att titta på andra löpare som verkar snabbare eller bättre än de är. Om du är en ny löpare, kom ihåg att få bra på att allt tar tid och praxis. Det finns människor som är snabbare än dig, men kom ihåg det finns också människor som är långsammare eller inte alls. Sätt dina egna mål och oroa dig inte om andra. Å andra sidan, om den syftar till att vara så snabb och stark som en annan löpare som verkligen motiverar dig, då gå för det. Se bara till att den jämförelse som motiverar snarare än att de-som motiverar dig. Löpning är en så bra sport eftersom du verkligen kan konkurrera med dig själv.