Allt Du Behöver Veta Om att Köra

Oavsett om du är ny till sporten eller en erfaren löpare som inte kör varv sedan gym class, oval är en snabb, effektiv och ja, kul sätt att få montör.

Även efter det att hon skulle köra för år och avslutat en marathon, Alex Gardner var förbryllad av banan. Vilken väg vill du springa? Hur snabbt? ”Jag visste inte ens vad återhämtningen”, säger Gardner, 42, av Lake Lotawana, Missouri. ”Får jag ligga på marken i två minuter? Vad gör jag?”

När Gardner äntligen lagt upp nerven att försöka spåra träning, hon såg resultat direkt. Hon rakade 22 minuter från hennes marathon PR, för en 3:54 och avslutat en 5K i 22:17. ”Innan jag visste inte riktigt förstår hur viktig rätt stimulering var”, säger hon. ”Och spåret lärde mig att vara mer mentalt tuff.”

För erfarna löpare som Gardner—och nybörjare, för—ett-spår kan till en början verka som en ganska skrämmande plats. Även om du kan skaka spökar minnen av gym class, spår kan likna en mystisk subkultur, med sitt eget språk, uppförandekod, och definitioner av snabba och långsamma. För att inte nämna möjligheten av smärta. ”Människor är rädda för det eftersom de är oroliga för att det gör ont att köra hårt, säger Vincent Sherry, Flagstaff, Arizona – baserade tränare för att Köra SMART-Projektet, en online-coaching-tjänster.

Den rädslan kan vara riktiga. Men det är faktiskt inte så illa. Och oavsett om du fotograferar för en PR eller bara vill njuta av promenader är mer, experter är överens om att spåra träning är det mest effektiva sättet att förbättra kondition och lägre ras gånger.

Nedan hittar du allt du behöver för att komma på rätt spår. Du kommer att lära dig varför du behöver speedwork, hur kan man prata som en trackster, och hur man gör dina första träningspass. Som Gardner, kan du upptäcka att en lite kvalitetstid på en 400-meters oval ger dig en kick som räcker långt längre än en härlig ras finish.

”Det är en stor validering, säger Gardner. ”Nu känner jag mig som en ”riktig” löpare.”

3 SKÄL ATT ÄLSKA DEN OVALA

Spåret kanske har du rädd för att fruktade speedwork, men här är tre orsaker till varför du ser fram emot att köra i cirklar.

1. Rätt Pacing

På ett löpband, bältet håller du på takten, även om din energi försvinner. ”Du är bara hänga med i vad som rör sig under dig, säger Marius Maianu, en klinisk träningsfysiolog på Cooper Clinic i Dallas. Däremot träffa en viss takt på banan kräver mer mental ansträngning.

2. Positivt Grupptryck

I en grupp träning, kommer du att skjuta hårdare än du kanske på din egen. Du är också mindre benägna att ge upp när det blir tufft. Andra löpare på träningspass kan se slarvigt form som kan sakta ner dig.

3. Det Roliga Faktor

Spår kan vara om hastighet, men mest träning som anordnas av running klubbar, vibe vistelser sociala och stödjande. Banan är en utmärkt plats att träffa nya kompisar som kör—den typ som hjälper dig att få ut genom dörren i episka förhållanden, eller tufft ut en lång sikt.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *