6 Saker Du inte Vet Om att Köra

 

Någonsin fått höra att sträcka för att förhindra en skada? Vad sägs om att ta djupare andetag för att få in mer syre? Från stretching till lungorna och skador till östrogen, det finns många mythconceptions om att köra. Och sedan finns det saker som få människor känner till. Här finns sex intressanta saker som du inte vet om att köra som kan låsa upp dörrar till din kör framgång.

 

1. Stretching kommer inte att hindra dig från att bli skadade.

Har du någonsin köra med en hund eller tittat på en häst ras? Om du har, har du förmodligen lagt märke till något intressant—ingen av dessa djur sträcka före eller efter de kör. Stretching före ett träningspass verkar vara något som bara människor göra.

Om stretching kan förebygga skador beror på vilken typ av aktivitet du gör och vilken typ av skada som du försöker förhindra.

Om verksamheten innefattar explosiva eller studsande rörelser, som de i volleyboll, basket, och plyometric övningar, forskning har visat att stretching kan minska skador genom att öka efterlevnaden av dina senor och förbättra sin förmåga att absorbera energi.

Men för lågintensiva aktiviteter som inte inkluderar studsande rörelser, som löpning, cykling och simning, forskning har visat att stretching inte förhindra skador, eftersom du inte behöver mycket kompatibel senor för dessa verksamheter.

När det gäller den typ av skada, stretching kan förebygga muskulära skador, såsom stukningar och stammar, men inte ben eller ledskador. Skelett-och ledskador, som är vanligt bland löpare, orsakas av att öka träningsbelastningen för mycket för snabbt.

Den enda dokumenterade nytta av stretching är att förbättra funktionella utbud av rörelse—flexibilitet—vilket sker bäst när du sträcka bortsett från träningen.

2. Om du vill bli en bättre löpare, måste du kör mer än vad du är.

Om du vill bli en bättre löpare, det första steget är att köra mer. Antalet miles (eller tid) att du kör varje vecka, varje vecka, är den mest viktig del av att bli en bättre löpare. Jag kan inte understryka detta nog.

Kör mer stimulerar många fysiologiska, biokemiska och molekylära anpassningar.

Till att börja med, det ökar blodvolymen. En större mängd blod cirkulerar i kroppen innebär ett större antal röda blodkroppar, som transporterar syre. Inuti de röda blodkropparna är ett protein som kallas hemoglobin som transporterar syre till musklerna. Dessa förändringar att ditt blod förbättra dina blodkärl förmåga att transportera syre.

Den främjar också bättre bränsle lagring. Kör massor av mil stimulerar lagring av mer bränsle (glykogen) i musklerna och ökar kroppens användning av fett så att musklerna skona din reserverade glykogen.

Kör främjar en effektivare transport av syre. När du kör en hel del, kroppen skapar fler kapillärer kring dina muskelfibrer. Fler kapillärer innebära en snabbare diffusion av syre till dina muskler.

Kör förbättrar också förmågan att producera energi. Genom komplexa aktivering av genuttryck, löpning ökar hur många mitokondrier du har i dina muskler och antalet aeroba enzymer som finns inom dem. Denna kombination ökar musklernas förmåga att producera energi aerobt.

Kör mer också tillåter dig att se och uppleva platser och saker du normalt inte skulle få till och ger dig en chans att upptäcka saker om dig själv, inklusive disciplin, mod och förmåga att kunna möta en utmaning.

Alltid öka din löpning körsträcka systematiskt och med anledning bakom det. Var försiktig eftersom du kan lätt skadas om du ökar din träningsmängd för snabbt.

3. Att köra skador har lite att göra med skor på fötterna.

Om du bär en sko som är helt fel för din typ av fot och kör mekanik—till exempel, bär en dämpning i skon när du ska använda en stabil sko—dina skor är inte att orsaka att du blir skadad.

Den främsta anledningen till varför skador hända är att den fysiska stress från driften är för mycket för kroppen att hantera på den tiden. Den mänskliga kroppen är fantastisk på att anpassa sig till stress, men bara när du ansöker om att stress i små doser. När du har installerat den stress för snabbt för kroppen att anpassa sig, något som går sönder. Så träna smartare genom att inte utbildning på måfå och med habituerade till varje nivå av körsträcka eller intensitet för att öka den utbildning stress och du kommer inte att bli skadade.

fortsatt…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *