6 Saker Du inte Vet Om att Köra (del 2)

4. Långa tävlingar är bäst att köra på gånger i månaden när östrogen är hög.

Östrogen är en runner-vänliga hormon. Det påverkar många aspekter av en löpares prestation, bland annat en förändring i ämnesomsättningen mot ett ökat utnyttjande av fett när du kör på en submaximal takt. Att förlita sig mer på fett innebär att dina muskler begränsat förråd av hög-oktan bränsle—kolhydrater—är bevarad.

När manliga råttor som får östrogen, de förlitar sig mer på fett när du kör på en råtta löpband och kan springa längre tidsperioder (av uppenbara skäl vart denna forskning kan inte göras på människor).

5. Din lungkapacitet har ingenting att göra med din förmåga att köra.

Vid en första anblick, löpning verkar ha allt att göra med stora, starka lungor. Efter alla, det är genom våra lungor att vi får syre. Om storleken på våra lungor betydde, skulle du förvänta dig det bästa långdistanslöpare att ha stora lungor som kan hålla en hel del syre. Men, det bästa långdistanslöpare i världen är ganska små människor, med karakteristiskt små lungor. Total lungkapacitet—den maximala mängden luft i lungorna kan hålla—är i första hand påverkas av kroppsstorlek, med större människor med större lung kapacitet. Det finns ingen relation mellan lungkapacitet och hur fort du kör en 10K. Jag har mätt detta själv i labbet.

Studier visar att lungorna inte anpassa sig till utbildning eller begränsa möjligheten att utföra konditionsträning, särskilt i outbildade människor. Denna begränsning vilar på axlarna av de kardiovaskulära och metabola system, med blodflödet och syre användning av de muskler som de stora bovarna i dramat.

Bortsett från lungvolym, det finns andra aspekter av pulmonell system som påverkar driftsprestanda, gas exchange som är det viktigaste. Men i friska människor, lungorna är mer än tillräckligt för denna gas utbyte ske.

Om du har blivit tillsagd att ta djupare andetag när du kör för att få mer syre, inte lyssna. Vid havet, ditt blod är nästan 100 procent mättat med syre, även när man kör fort. Ta djupare andetag inte få mer syre från lungorna ut i blodet. Vid havet, den viktigaste stimulansen för att andas är partialtrycket av CO2, inte O2. I vissa elite löpare, det är en spridning begränsning mellan den alveolära väggen och lungornas kapillärer på grund av en mycket hög hjärtminutvolym, vilket leder till en desaturation av syre på hemoglobin. Men i icke-elit löpare utan pulmonell patologi, lungorna inte begränsa motion prestanda.

6. Din muskelfiber typ kommer att diktera vilka tävlingar du ska vara bäst på.

Människan har tre stora muskel fiber typer, med nyanser mellan dem, de proportioner som är genetiskt bestämd. Om du har massor av långsamt rycka aerobiska muskelfibrer, du ska vara bra på långa avstånd lopp, om du har en mycket snabbt rycka anaerobiska muskelfibrer, du ska vara bra på spurter. Om du har en 50/50-blandning eller 60/40 blandning av långsamt rycka och snabbt-twitch, du ska vara bra på medeldistans lopp, som på 800 meter och kilometer.

Eftersom det är omöjligt att veta vad din dominerande fibrer typ är utan att få en muskel biopsi, det enda sättet du kan få en viss insikt är att köra många olika raser och att göra olika typer av träning under ett antal år för att se vad du är bäst på. Men när du väl vet, träna enligt din fiber typ. Om du har 70 procent snabbt rycka fibrer och 30 procent långsamt rycka fibrer, du kan få genom ett maraton om du verkligen vill köra det, men det kommer att bli en tuff väg att gå. Du alltid vill träna upp din styrka; du kommer att vara mest framgångsrik när du lyssnar på generna dina föräldrar gav dig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *